Contact

06 533 90 170
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

20 jaar geleden geschreven

Rond 1995, vijftig jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog, zijn er discussies in Den Haag of de 4 en 5 mei herdenking en viering nog wel zijn nut heeft; het is nu al best lang geleden. In 1998 komt Steven Spielberg met zijn film 'Saving Private Ryan'. De openingsscène is zo realistisch gefilmd, dat je middenin de landing op Omaha Beach in Normandië tijdens D-Day zit. De kogels fluiten ook mij om de oren, kunnen ook zomaar een eind maken aan mijn leven; zo voelt het. Perplex, verlamd, kijk ik toe. Ik voel nog niet eens een fractie van wat die mannen gevoeld moeten hebben, maar het is genoeg. Dat strand, die invasie, was de hel.

Discussie en film gistten in mijn hoofd en resulteerden in onderstaand lied. In het begin noemde ik het 'Dodenherdenking', maar dat is meteen zo'n molensteen. Alhoewel, 'De vierde mei' laat ook niets te raden over. Ik heb het weleens gezongen en verder nooit veel mee gedaan. Maar soms, als ik denk aan het lied, merk ik hoezeer de tekst nog altijd past in de tijd en de wereld van nu; bijna twintig jaar later. En dat kan me soms somber maken. Ik heb thuis een hele simpele demo in elkaar geflanst en op SoundCloud gezet: https://soundcloud.com/frans-limburg/de-vierde-mei-demo

DE VIERDE MEI
De vierde mei
Omdat we vergeten
Het bloed en de tranen
Eenieder die viel
De vierde mei
Niet om wie goed of slecht was
Maar om allen die stierven
Militair of civiel

De vierde mei
Bedenk hoe 't is begonnen
Men heeft met charisma
Een volk gek gemaakt
Eén volk, één leider
Nationaal egoïsme
Hun mond vol van glorie
Heeft slechts dood uitgebraakt

Wat maakt het uit
Hoe of hij toen heette
Want hij leeft nu nog
Stooit zijn leugens rond
Hij leidt zijn volk
Gunt andere geen leven
Die gaan ten onder
In een bloedig verbond

Hier stierf een man
Om wat 'ie geloofde
Daar stierf een ander
Die verschilde in ras
Hier ligt een groepje
Met vrouwen en kinderen
Gevlucht voor hun leven
Gevangen in as

Leiders van volken
Leiders van kerken
Je merkt steeds te laat
In wie hij zich verschuilt
En als hij oproept
De strijd op te nemen
Is hij nooit degene
Die achteraf huilt

De vierde mei
Omdat we vergeten
Omdat het nu nog
Waar ook ter wereld gebeurt
Denk aan de families
Van wie is gesneuveld
En bedenk, misschien ben jij wel
De volgende die treurt

Nasynchroniseren of creëren

Op 28 september 2014 gaat tijdens het Nederlands Film Festival de animatiefilm Trippel Trappel officieel in première en vanaf 8 oktober draait de film in de bioscoop. Een honderd procent Nederlandse animatiefilm van il Luster en Anikey, waarin ik de rol van Dierenpiet heb ingesproken. Dat betekent dat ik niet een bestaand karakter met een bestaand stemgeluid nagesynchroniseerd heb, maar dat ik het karakter met mijn stem mee mocht helpen creëren.

Lees meer...

Verhaal op maat - 'Avontuur in de Maghreb'

Op 29 maart 2014 gaf muziekvereniging Excelsior Oostzaan, o.l.v. Lex Bak, haar jaarlijkse concert. Als thema kreeg het concert de titel: "Er was eens… een muzikaal sprookje". Voor de pauze zou er 'gewoon' geconcerteerd worden en was er een gastoptreden van popkoor Bel Canto. Voor het programma na de pauze was ik gevraagd om een verhaal te schrijven en te vertellen op de muziekstukken die de vereniging al uitgekozen had. Een verhaal op maat dus.

Lees meer...

Bijzonder compliment

Als verteller probeer je jouw publiek mee te voeren in je verhaal. Om ze hun omgeving te laten vergeten en hen mee te nemen in de plaats en tijd waarin je verhaal zich afspeelt. Er zijn veel verschillende manieren om dat te doen en iedere verteller heeft zo zijn of haar eigen stijl.

Lees meer...

WMC Kerkrade 2013: de reis van een nieuwe compositie

"PUUR" is de naam die het concertprogramma kreeg, waarmee het Gelders Fanfare Orkest meedeed aan het Wereld Muziek Concours Kerkrade 2013. Puur, omdat alle composities origineel voor fanfareorkest geschreven zijn en door Nederlandse componisten. Giocoso, deel 3 uit Images, van Henk Badings. Het verplichte werk In Memoriam Piebe Bakker, van Rob Goorhuis en als klapstuk de compositie van Harrie Janssen, die hij speciaal voor het GFO componeerde: De Verschrikkingen van het IJs en de Duisternis. Een nieuwe compositie. Dus jouw uitvoering zal de blauwdruk worden, de standaarduitvoering. Dan wil je de ultieme uitvoering neerzetten.

Lees meer...

De verschrikkingen van het ijs en de duisternis

Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het Gelders Fanfare Orkest in 2013 en voor de deelname aan het Wereld Muziek Concours 2013 in Kerkrade, vroeg het GFO aan componist Harrie Janssen om een speciaal stuk te schrijven. Janssen had toen al enige tijd het idee om een stuk te willen schrijven voor orkest en spreekstem. Het boek De verschrikkingen van het ijs en de duisternis van de Oostenrijkse schrijver Christoph Ransmayr, één van Janssens' lievelingsauteurs, bleek uitermate geschikt. Het heeft alles in zich voor een opbouw in spanning en sfeer en interactie tussen orkest en spreker. Het resultaat was op zaterdag 20 april voor het eerst te beluisteren tijdens een concert in de Veluvine in Nunspeet.

Lees meer...

De tragiek van kapitein Ahab

De Amerikaanse componist Stephen Melillo schrijft in het voorwoord van zijn compositie Ahab!, dat destijds bij hem op school, toen Herman Melville's roman Moby Dick werd behandeld, zijn docent uitlegde dat de betekenis van kapitein Ahab die van een verdorven koning uit de Bijbel was. "Ook de film uit 1956 toont Ahab als een man die meer naar de donkere kant van de mens neigt," schrijft hij. Melillo kwam zelf echter tot een andere conclusie.

Lees meer...

Hoe bedoel je, waar zit je stem?

Op een verjaardag hoorde ik een keer iemand haar verbazing uitspreken over de jury's van tv-programma's als The Voice of HollandX-Factor en Holland's Got Talent. "Ik hoor iemand mooi zingen of niet," zei ze, "maar de jury heeft het dan over waar de stem zit en of ze knijpen en zo." Ze vond het maar knap dat die mensen al dat soort dingen horen.

Lees meer...

Tintin of Kuifje

Buitenlandse programma's, tv series en bisocoopfilms worden in Nederland ondertiteld. Dat zijn we zo gewend en daar houden we graag aan vast. Bioscoopanimatiefilms en films voor alle leeftijden als Harry Potter worden in twee talen vertoond: de originele versie en de Nederlandstalig ingesproken versie. Daarbij wordt de originele versie steevast het beste bezocht van de twee. Maar met de film The Adventures of Tintin - The Secret Of The Unicorn, van Steven Spielberg en Peter Jackson, liep het anders. De Nederlandstalige versie bleek het best te zijn bezocht door het bioscooppubliek. Wat was de reden?

Lees meer...